هنر موسیقی">موسیقی
موسیقی هنری است که از توالی و کشش صداها تشکیل شده است
بسیاری از پدیدههای طبیعی مانند آبشار ... وزش باد و نوای طبیعت
موسیقی ایجاد میکنند.
پس باید بپذیریم موسیقی پدیدهای است در فطرت آدمی...
موسیقی یکی از زیر مجموعههای فرهنگی در همه ی جوامع
و گاه با افسانهها و حکایتها و احساسات زیبای انسانی همراه
است.
از موسیقی مانند هر هنر دیگر در طول تاریخ هم
استفاده های ابزاری شده است گاه ... در مسیر درست
و گاه ... در مسیر غلط ...
موسیقی معمولا با ضرب شماره همراه است اما ...
موسیقی بیضرب هم هست که دارای وزنی آشکار نیست ...
نمونهٔ آن برخی آوازهای موسیقی ایرانی هستند.
: موسیقی آهنگین یا رِنگ (Rhythmic).
لارگو خیلی آرام و آهسته
آداجیو آهسته
پرستو خیلی تند
آلگرو تند
آندانته معمولی
آلگرتو
تنوع موسیقی :
موسیقی بومی
موسیقی نواحی
موسیقی شرقی
موسیقی غربی
موسیقی ایرانی
موسیقی عربی
موسیقی فلامنکو
موسیقی کانتری
(و بسیاری نواحی دیگر)
از دیدگاه خاستگاه معنایی-کلامی و جایگاه اجتماعی
موسیقی مذهبی
موسیقی آیینی ...عرفانی ... عروسی و یا عزا)
موسیقی پاپ
موسیقی راک
موسیقی رپ
موسیقی کودک
نوحه خوانی
تواشیح
از لحاظ اولویت کلام یا ساز
موسیقی کلامی
موسیقی بیکلام
از دیدگاه کاربردی
موسیقی درمانی مانند آرامش و مدیتیشن
موسیقی ورزشی
موسیقی فیلم
موسیقی نظامی
از لحاظ سازبندی (ارکستراسیون) و آوایی
موسیقی تک سازی (Solo)
موسیقی سمفونیک
موسیقی اپرا
دو نوازی دوئت
سه نوازی تریو
چهارنوازی کوارتت
موسیقی تلفیقی
موسیقی ضربی
موسیقی آرشهای کوارتت زهی، گروه سازهای بادی
موسیقی آوایی (وکال) - مانند آثار ارکستر آوازی تهران و یا گروه کر ا
فرم موسیقی
سونات
سمفونی
پرلود پبش درآمد
مینوئت
پیشنوا اُورتور
کنسرتو
موسیقی ایرانی
دستگاه های موسیقى ایرانى عبارتند از:
شور - همایون - چهارگاه - سهگاه - ماهور - نوا - راست پنجگاه.
در مورد ترتیب دستگاهها نظرات متفاوتى وجود دارد.
اما اگر بخواهیم دستگاهها را از جهت اهمیت ان طبقهبندیى کنیم، ترتیب زیر بهنظر صحیح تر است :
- شور
- همایون
- ماهور
- چهارگاه
- سهگاه
- راست پنجگاه
- نوا
در میان این دستگاهها بعضى داراى گوشههاى مفصل و زیادند و لذا این دستگاهها به بخشهاى کوچکترى تقسیم مىشوند که آنها را نغمه گویند. گوشهها معمولاً از چند نُت تجاوز نمىکنند و داراى تقسیمات جزء نیستند. اگر موسیقى ایران را مملکتى فرض کنیم، دستگاه را به استان، نغمه را شهر و گوشه را به خانه مىتوان تعبیر کرد.
در میان دستگاههاى موسیقى ایرانى شور از همه بزرگتر است. مهمترین راه تشخیص دستگاهها و آوازهاى موسیقى ایرانى و لذت بردن از آنها، آموزش طولانی، علمى و حرفهاى این نوع موسیقى است. تمرینات مکرر و اجراهاى گوناگون نیز به این امر کمک مىکند. در این صورت با شنیدن بخش کوتاهى از هر قطعه نوع دستگاه و یا گوشه آن مشخص خواهد بود.
همچنین یاد گرفتن ترانهها و تصنیفهاى متوالى که در دستگاه و آوازهاى مختلف نوشته شده، راه دیگر تشخیص موسیقى ایرانى است.
موسیقی دهکردی
منطقه ی چهارمحال شامل 4 منطقه ی جغرافیایی به نام های لار ، کیار ، میزدج و گندمان است که موسیقی در این منطقه در بخش لار به مرکزیت شهرکرد کنونی و دهکرد قدیم به نام موسیقی دهکردی معروف است
موسیقی دهکردی توام با کلام است و روح و جان آدمی را به زیبایی هر چه تمام تر می نوازد اساس این موسیقی در دستگاه همایون و گوشه شوشتری است شنیدن موسیقی مقامی دهکرد در دل طبیعت بکر این استان زیبایی و جذابیت آن را صد چندان می کند .
مقام یا مقوم دهکردی در مایه ی شوشتری اجرا می گردد این نوع ریتم در موسیقی ایرانی نادر است و خصلت بارز این موسیقی این است که با اشعار دو بیتی .... دو بیتی های محلی ... فایز و بابا طاهراجرا می گردند
تنوع ریتم و ملودی ویژگی شاخص موسیقی دهکرد است همچنین می توان به قطعات دیگری به نامهای حیدر آژان ... هفشجانی هم اشاره کرد . مقام دهکردی یکی از قطعات زیبای موسیقی مقامی در استان چهارمحال و بختیاری و برای همه مردم این دیار آشناست , همچنین
در کنسرت های موسیقی و جشنواره های محلی هم بار ها و بارها اجرا شده است . اجرای متفاوت آن را می توانید در آلبوم موسیقی مال کنون بشنوید . زنده یاد عطا جنگوک در ژانرهای مختلف موسیقی ایرانی کار کرد و 40 سال فعالیت موسیقایی داشت و در تاریخ موسیقی ایران زمین آثار ارزشمندی از خود بر جای گذاشت که از میان این آثار می توان به آلبوم جاودانه ی "مال کنون" با صدای جادویی زنده یاد بهمن علا الدین اشاره کرد. البته مقام دهکردی در این آلبوم بی کلام اجرا گردیده است .
دانلود این قطعه ی زیبا
برچسب : نویسنده : mehrdadrahmatiano بازدید : 112